VIA FERRADA BAUMES CORCADES DE NIT

El turó del Puigsagordi (972 m), situat en els termes municipals de Centelles i Balenyà, s’alça a ponent de la capçalera del riu Congost. És format per materials de l’eocè disposats quasi horitzontalment on apareixen successius relleixos calcaris rics en fòssils marins.

La via ferrada de les Baumes Corcades s’enfila fins al cim del turó de Puigsagordi per les feixes de pedra més verticals, enmig d’un paisatge superb i canviant segons l’orientació que va prenent el camí.

En l’ascens gaudirem de la vista de tota la plana de Vic, resguardada pel castell de Tona. Si mirem cap el nord hi veurem els Pirineus Orientals, les Guilleries i el Collsacabra; a davant del turó, el massís del Montseny i el castell de Tagamanent; i al sud, els cingles de Bertí.

Via Ferrada

La via s’inicia després de la casa de colònies de Banyeres.

Haurem de seguir una pista que trobarem a l’esquerra, direcció sud: unes marques grogues ens indicaran el camí. A la dreta veurem un inhòspit cercle de xiprers anomenat el Cercle de les bruixes.

Més endavant el camí gira a la dreta i hi trobarem el Queixal corcat,una pedra curiosa plena de forats.

Haurem de continuar fins al peu del Quicarell on trobarem les primeres instal·lacions. Aquest primer tram, un dels més verticals, ens portarà fins a una esplanada que és un autèntic mirador. Després de superar aquest tram farem un tros de camí fins arribar a veure una franja de roca amb unes balmes plenes de forats.

Aquesta franja de roca dóna nom a la ferrada, la via ferrada de les Baumes Corcades. A pocs metres trobarem un rètol que indica el pont nepalí, el més llarg d’Europa en aquesta modalitat, d’aquí podrem optar per pujar per una variant difícil fins el pont o continuar avançant de dret per un tram fàcil, fins on trobarem el llibre de registre, punt on s’uneixen les dues variants.

Via Ferrada

Continuarem per la franja de roca balmada, fins un altre rètol on podrem: pujar i sortir directament al pla de Riucerdà; o baixar uns metres per seguir per una franja de roca, on passarem per una gran balma, fins a un dels racons mes emblemàtics de Centelles, la Tosquera; en aquest punt podrem  optar per anar a la dreta per l’esperó de la Tosquera, tram de molta dificultat i atlètic o a l’esquerra per un tram fàcil. Per un o per l’altre sortirem al pla de Riucerdà i un tros de camí que travessa la pista asfaltada ens conduirà al tram més difícil de la via. Una escala suspesa al buit ens ajudarà a superar un sostre i uns desploms ens portaran a un altre tram de camí on gràcies a una curta instal·lació assolirem el cim del turó, per sota de la senyera.

Pel descens, caldrà seguir les marques grogues que ens retornaran a l’inici de la via ferrada de les Baumes Corcades.

* Bauma reflecteix la pronunciació en aquestes contrades de la paraula balma. La utilització de les balmes com a corral per al bestiar o com habitatge ha fet que moltes rebin el nom d’algun personatge que hi va viure. A la Costa de Centelles hi trobem la Bauma d’en Roma.

Material indispensable i obligatori

Arnès, baga d’ancoratge equipada amb un dissipador d’energia, mosquetons de seguretat, casc i calçat adequat.

Desnivell 330 m
Alçada cim 972 m
Recorregut equipat 800 m
Recorregut total 3.9500 m
Horari via 2 a 3 h
Descens 45 min
Orientació E – SE- O
Dificultat D
M-D a els trams del Pont l’Esperó i de l’Escala
F- tram de la Tosquera

ATENCIÓ: Aquest itinerari requereix una forma física adequada i uns coneixements mínims tant del medi com de les tècniques de progressió. La responsabilitat recau en cadascú.